Kannanotto: Pää pois puskasta

Kaikkien kolmen hallituspuolueen yhteinen kompromissi alkoholilain uudistuksesta sai sisältönsä vuonna 2016. Jokainen puolue jousti ja antoi jossain periksi. Keväällä 2017 keskusta aloitti iltalypsyn, jossa alkuperäiseen kompromissiin on vaadittu jo kompromissin kompromissia. Suomeksi sanottuna: aiemmin sovitusta ei pidetty kiinni.

Mikä on niin radikaalia alkoholilain uudistuksessa, että keskustan sisäinen oppositio on ottanut asialistalleen sen kaatamisen? Uudistuksessa vähittäiskaupassa myytävien tuotteiden alkoholipitoisuus saisi olla 5,5 % nykyään korkeintaan 4,7 % minkä lisäksi valmistustaparajoite poistuisi.

Käytännössä tämä tarkoittaa vahvempien oluiden ja lonkeroiden sekä väkevästä viinasta lantrattujen tuotteiden, niin sanottujen limuviinojen, myymisen sallimista vähittäiskaupassa. Jo nyt vähittäiskaupoissa myydään limuviinan kaltaisia juomasekoituksia, jotka ovat valmistustaparajoitteen vuoksi poikkeuksetta edullisempia kuin Alkossa myytävät limuviinat.

Uudistus höllentäisi myös ravintoloiden aukioloaikoja, ja Alkot voisivat olla arkisin auki tunnin nykyistä pidempään. Ravintoloiden osalta sallittaisiin vähittäismyynti samoin ehdoin kuin kaupassa. Lisäksi pienpanimoilla olisi mahdollisuus myydä tuotteitaan suoraan kuluttajille.

Keskusta on vedonnut voimakkaasti lausuntokierrokselta saatuun palautteeseen, jonka mukaan uudistus vaikuttaisi haitallisesti kansanterveyteen. Alkoholin haitat ovat tunnettuja, emmekä niitä vähättele. Ostokäyttäytymistä alkoholiostoksilla ohjaa kuitenkin saatavuutta voimakkaammin hinta.

Keskusta on itse ollut alentamassa erityisesti kirkkaan, maustamattoman viinan hintaa vuonna 2004. Useista hinnan korotuksista huolimatta viinaa myydään edelleen Alkossa suoranaiseen alehintaan, kun sitä vertaa viineihin ja oluisiin.

Aukioloaikojen ja saatavuuden laajentumista kauhistellessa näyttää unohtuneen, että alkoholia voi jo nyt tilata muutamalla klikkauksella netistä suoraan kotiovelle. Myös kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen vuoden 2016 alusta lähtien tarkoitti mietojen alkoholijuomien myyntiaikojen laajenemista sekä saatavuuden paranemista. Tästä huolimatta alkoholijuomien myynti väheni lähes kaikissa Suomen kunnissa verrattuna edelliseen vuoteen.

Suomen alkoholilainsäädännön suunta on ollut koko ajan kohti vapaampaa alkoholipolitiikkaa. Alkoholin kulutuksen siirtyminen kotoa ravintoloihin olisi myönteinen asia suomalaiselle seurustelukulttuurille ja ravintolaelinkeinolle, samoin työllisyydelle ja verotuloille, kun viinaralli Virosta hiljentyisi.

Keskustan olisi jo aika ottaa pää pois puskasta. Näin maltillisella uudistuksella Suomi ei juo itseään rappiolle. Suomi on siirtymässä yleiseurooppalaiseen juomakulttuuriin, jossa nuorempi sukupolvi näyttää jo nyt esimerkillisesti vanhemmalle polvelle, miten käyttää alkoholia ja suhtautua siihen. Alkoholilain uudistus luottaa yksilön omaan valintaan – se ei tee kenestäkään raitista tai alkoholistia.

Helsingin Edistyskokoomuksen hallitus

Lisätiedot:

Pj Heini Rask, p. 040 700 1715

Mikko Kälviä, p. 050 379 6701

Posted in Kannanotot ja tiedotteet.