Edistystä puoluekokoukseen, osa 5/6: Alkoholin etämyynnin pelisääntöjä selkiytettävä ja ravintolaviinien ulosmyynti sallittava

Tässä blogisarjassa julkaisemme kuusi edistyksellistä aloitetta, joita Helsingin Edistyskokoomus esittää Kokoomuksen kesäkuun 2018 puoluekokoukselle hyväksyttäviksi. Viidennen aloitteemme tavoitteena on edistää alkoholikulttuurin kehitystä kohti vapaampaa ja vastuullisempaa suuntaa. Mitä sinä aiheesta tuumit? Jaa se meille ja muille.   

Alkoholin etämyynnin pelisääntöjä selkiytettävä ja ravintolaviinien ulosmyynti sallittava

Viimevuotinen alkoholilain uudistus oli askel oikeaan suuntaan, mutta vielä ei olla suinkaan maalissa. Eräs tärkeimpiä epäselväksi jääneitä seikkoja on alkoholin etämyynti, jonka sääntely jäi kokonaan lähtökuoppiin.

Länsinaapurimme Ruotsi salli alkoholin etämyynnin jo yhdeksän vuotta sitten. Etämyynnin osuus myynnistä on siellä asettunut yhteen prosenttiin kulutuksesta. 99 prosenttia alkoholista hankitaan siis muualta. Tilanteen selkeyttämiseksi myös Suomessa olisi syytä luoda pelisäännöt, joiden mukaan sekä kuluttajat että kauppiaat toimivat – jokunen euro kilahtaisi samalla valtionkin kassaan muun muassa arvonlisäveron muodossa. Ulkomaisista verkkokaupoista tilattaessa jo kuljetuskustannukset muodostuvat sellaisiksi, että hankittavan alkoholin määrä on suhteellisen vähäinen ja että hankinnat painottuvat laatuun määrän sijasta.

Kokonaiskulutukseen vaikuttavat alkoholijuomien saatavuus ja hinta. Viimeisimmän uudistuksen yhteydessä maalaillut uhkakuvat kulutuksen kasvusta eivät näytä käyvän toteen. Päinvastoin vaikuttaa siltä, että Alkon myynti on vähenemässä, kun entistä laajempi valikoima on saatavilla päivittäistavarakaupoissa. Kehitys saattaa Alkon monopolin härkäpäisen suojelun sangen outoon valoon.

Luonteva askel kohti vapaampaa alkoholipolitiikkaa olisi ravintoloiden ulosmyyntiä koskevien rajoitusten höllentäminen. Nykyisin anniskelupisteistä saa myydä alkoholia asiakkaan mukaan samoin ehdoin kuin päivittäistavarakaupoista – siis kello 9-21 välisenä aikana korkeintaan 5,5 prosentin juomia. Viinien myynti asiakkaan mukaan tuskin lisäisi kulutusta merkittävästi, sen sijaan kuluttajien saataville tulisi huomattavasti nykyistä laajempi valikoima.

Kirkkaimpana tavoitteena alkoholipolitiikan suhteen pidämme sitä, että kuluttajan on mahdollista hankkia haluamansa alkoholijuomat sieltä, mistä ne hänen on luontevinta hankkia. Tuo luonteva paikka voi olla verkkokauppa tai päivittäistavarakauppa, miksipä ei ravintolakin. Valtion tehtävä ei ole huolehtia alkoholin jakelusta kuluttajille, vaan toimivien jakelun sääntöjen luomisesta. Verotuksen keinoin voidaan jatkossakin vaikuttaa siihen, että kulutus painottuu miedompiin juomiin.

Jo pitkään jatkunut trendi osoittaa nuorten alkoholinkulutuksen olevan vähenemään päin. Entistä useamman juomatavat painottuvat päihtymisen sijasta nautiskeluun. Kun juomatapamme ovat selkeästi harppaamassa sivistyneen länsieurooppalaisiksi, voitaisiin sama askel ottaa myös myynnin suhteen. Luotetaan tulevaisuudessa kuluttajien kykyyn tehdä hyviä valintoja myös alkoholiostoksissa.

Edellä mainitun perusteella Helsingin Edistyskokoomus ry esittää, että hyväksyessään aloitteen puoluekokous velvoittaa puoluehallitusta ja kehottaa eduskunta- ja ministeriryhmää toimimaan siten, että alkoholin verkkokaupalle ja etämyynnille säädetään selvät pelisäännöt ja että anniskeluravintoloiden alkoholin ulosmyyntioikeus laajennettaan myös mietoihin alkoholijuomiin kuten ruokaviineihin.

// Helsingin Edistyskokoomus ry:n hallitus // hallitus@edistyskokoomus.fi

Kuva: Piotr Miazga (Unsplash)

Posted in Kannanotot ja tiedotteet.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *