Tunnustan ylpeästi edistyksen värejä

Olen ylpeä monestakin asiasta kotikaupungissani. Kesäkuun viimeinen viikko tarjoaa siihen erityisen syyn, kun sateenkaareva ihmisoikeus- ja kulttuuritapahtuma Helsinki Pride valtaa jälleen pääkaupunkimme kadut ja torit, lipputangot ja näyteikkunat.

Stadi ja stadilaiset ovat ottaneet seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien juhlimisen omakseen. Vuonna 2010 Priden pääkulkueeseen osallistui arviolta 5 000 ihmistä, viime vuonna luku oli jo 35 000. Myös viikon oheisohjelman määrä on moninkertaistunut.

Ylpeä olen myös kotimaastani. Suomi ja suomalaiset kaikissa ikäryhmissä tunnustavat edistyksen värejä yhä avoimemmin ja ennakkoluulottomammin, minkä Väestöliiton tutkimus osoittaa. Yhdenvertaisuuden puolesta on otettu ja otetaan sanojen lisäksi myös aitoja edistysaskeleita aina lainsäädännöstä työ- ja harrastuspaikkojen pelisääntöihin.

Avarakatseisen kokoomusyhdistyksen puheenjohtajana saan olla entistä ylpeämpi myös puolueestani. Turun puoluekokouksessa pari viikkoa sitten hyväksyimme aloitteet translain uudistamisesta siten, että kansainvälisten ihmisoikeusjärjestöjenkin esiin nostamat epäkohdat korjataan. Juridinen sukupuoli on voitava jatkossa vahvistaa omalla ilmoituksella, ilman nöyryyttävää lääketieteellistä syynäystä tai pakkosterilisaatiota.

Martin Luther Kingin kuvaama universumin pitkä moraalinen arkki taipuu hitaasti mutta varmasti kohti oikeudenmukaisuutta. Jotta ylpeys ei kävisi lankeemuksen edellä, on historian ruoria kuitenkin ohjattava herkeämättä. Erityisen tärkeätä se on aikana, jolloin ylpeyden aiheet ovat vähissä, mutta myös silloin, kun edistyksen kaari etenee suopeasti.

Palataan vielä Helsinkiin. Usean vuoden kokemuksella voin todeta, että Suvilahden tummansävyisellä mutta sitäkin lämminhenkisemmällä Tuska-festivaalilla on paljon yhteistä samalle viikolle osuvan Priden kanssa: kumpaankin saa tulla juuri sellaisena kuin on, ilman epäilystä omasta sopivuudesta. Nämä kansanjuhlat muistuttavat meitä värikylläisyydessään siitä, että yhdenvertaisuus on ennen kaikkea mukaan ottamista ja yksilöllisyyden arvostamista.

Joonas Mikkilä
Helsingin Edistyskokoomus ry

Twitter: @JoonasMikkila // @Edistyskokoomus

Helsingin Edistyskokoomus eli HEK on avarakatseinen ja tulevaisuusorientoitunut kokoomusyhdistys. Yhdistämme avoimen yhteiskunnan, liberaalin demokratian ja vapaan markkinatalouden edistäjiä taustaan katsomatta. Yhtenä Helsingin Kokoomuksen suurimmista jäsenyhdistyksistä tarjoamme sinulle ketterän ja aikaansa seuraavan poliittisen alustan, josta ponnistaa niin stadilaiseen, kansalliseen kuin eurooppalaiseen päätöksentekoon. Jäseniämme toimii eduskunnassa, Helsingin kaupunginvaltuustossa sekä monissa muissa luottamustoimissa ja yhteiskunnallisesti tärkeissä asemissa. Politiikka on meille intohimoista yhteisten asioiden ajamista. Hyppää matkaamme – sinua odotetaan!

Posted in Kannanotot ja tiedotteet.